Att lindra overklighetskänslor


Detta är ingen lätt match. Jag har fortfarande inte blivit av med mina overklighetskänslor utan jag har dom fortfarande dygnet runt. Jag fick en kommentar om hur man kan göra för att dämpa overklighetskänslor. Så jag tänkte att jag skriver ett inlägg där fler som kanske behöver tips kan läsa lite och känna sig mindre ensam.

Såhär skrev jag i ett av mina första inlägg:

”Saker som gör mina overklighetskänslor värre:

  • Kaffe
  • Trötthet
  • Nikotin ibland
    och den jobbigaste: att tänka på overklighetskänslorna. Det är jättesvårt att inte tänka på dom när dom finns där hela tiden. Egentligen kanske man borde vänja sig efter så pass lång tid. Och vant mig, det har jag, men jag kommer aldrig att acceptera dessa känslor. De tär på mig och mitt liv. Jag lever på hoppet om att en dag försvinner de helt. Det går inte att leva varje dag och gå runt och va ledsen över att jag har depersonalisation. Hur skulle det bli, egentligen? Jag skulle gå runt och tjuta varje dg, för det är klart att det är jobbigt att ha dom.. Upp med hakorna. Livet blir inte bättre än vad man gör det till. Ibland har man ju en låt som gör en lite extraglad.”

Tips jag kan ge utifrån mina egna erfarenheter är att undvika koffein, när jag dricker kaffe kan jag verkligen känna hur overklighetskänslorna blir värre. Det är som att man har en klar himmel och sen kommer mörka moln och drar över så allt känns lite mörkare. Det är svårt att inte dricka kaffe, jag har alltid älskat kaffe och druckit mycket men senaste tiden har jag försökt dra ner på det och istället dricka te som inte innehåller lika mycket koffein.

Nikotin då, att röka kan göra mina overklighetskänslor värre, det är inte lika påtagligt som med koffein men jobbigt ändå. Jag snusar fast inte så himla mycket utan försöker begränsa sådant jag vet att jag mår sämre av.

Tröttheten kan även den göra att overklighetskänslorna drar in som ett moln över mig. Att sova länge och ha oregelbundna tider hela tiden gör det värre för mig. Att försöka ha rutin hjälper mig. Skapa rutiner, gå upp skapligt varje dag, ta en promenad och skingra tankarna, eller vad du nu känner att du tycker om att göra.

Stressa inte i onödan och försök att tänka positivt, gå inte runt och ständigt tänk på overklighetskänslorna. Det blir inte bättre då för då påminner du dig själv om att du har de jobbiga känslorna och du kan må sämre och känna hopplöshet inför att du inte kan göra mycket åt detta.

Även ilska är något jag får mer overklighetskänslor av, jag vet inte om det handlar om att jag spänner mig och på sätt och vis stressar upp mig. Men det är iallafall ett tips: försök att coola ner!

Jag hoppade av skolan för att jag saknar mina nära och kära där hemma i min hemstad. Nu har jag varit hemma i nästan 3 veckor och nästan bara gjort saker jag mår bra över. Jag har slutat med Sertralin (dock alldeles för snabbt, blev illamående för att det gick för fort, GE DET TID!) Jag mår bättre, mycket bättre. Trots detta har inte overklighetskänslorna försvunnit ännu, knappt blivit bättre. Men jag försöker att följa mina egna råd och tänker att en dag försvinner dom och då har jag resten av livet att njuta av upplevelsen av världen. Jag kommer att njuta av saker på ett annat sätt än innan.

Det finns en bok om depersonalisation, dock på engelska och jag har inte läst den så kan inte säga om den är bra eller inte, men här kommer en länk: http://www.amazon.com/Feeling-Unreal-Depersonalization-Disorder-Loss/dp/0195170229/ref=pd_bbs_sr_1/104-8684370-2787924?ie=UTF8&s=books&qid=1182680653&sr=8-1

På wikipedia står det om medicinsk behandling, vilket endast hjälper om symptomet depersonalisation kommit av ångest eller någon neuroleptisk störning. För min del har inga läkemedel funkat, dock är det för min del en sälvförsvarsmekanism och skulle iof kunnat hjälpt med läkemedel, antidepressiva, men det hjälpte absolut inte utan blev bara värre. Det är olika från person till person vad man är känslig för m.m.

Kanske ska nämna också att alkohol är något som gör overklighetskänslorna värre, fast för min egen del tycke rjag det är rätt skönt att bli påverkad, då känner jag inte av overklighetskänslorna på samma sätt. Jag har beskrivit overklighetskänslor som en känsla av att vara full fast utan fyllan, och inför detta känner jag att jag hellre är full och vet att såhär är det när maqn är fuyll, än att vara nykter och ha onaturliga känslor. Om ni förstår vad jag menar.

Jag och många med mig från sidor jag surfat runt på, tror det kan hjälpa att istället för att gå runt och grubbla och må dåligt hela dagen, att ha en stund på kvällen då du skriver dagbok eller bara funderar och grubblar och grubblar inom en viss tid.

”Varför?
Det är inte helt klart varför overklighetskänslor uppstår, men det finns två huvudsakliga teorier. Den första är att overklighetskänslorna är ett svar på ångest så stark att vi inte kan hantera den och den andra är att de uppstår när vår hjärna har varit överbelastad och stressad under en lång tid.

Vad kan man göra åt det?
Det finns inget självklart botemedel mot overklighetskänslor. I vissa fall har det hjälpt med ångestdämpande medicin men jag är helt övertygad om att endast man själv kan se till så man blir av med sina overklighetskänslor. För bli av med dom krävs mycket men jag rekommenderar att man försöker för det är värt det. Det har hjälpt mig så otroligt mycket. Här nedan kommer jag lista det jag har kommit fram till:

Sömn
Sömnen är otroligt viktig för hjärnans återhämtning. Det är inte bara viktigt att sova tillräckligt utan det är också viktigt att sova vid regelbundna tider och inte för mycket. 8 timmars sömn per natt är att rekommendera. PÅ helgen kan det bli någon timme mindre om man är ute och festar. Det är dock viktigt att gå upp i tid även på helgen så man inte sover bort hela dagen. Det gör mer skada än nytta.

Mitt ”sömnschema” ser ut så här:
Vardagar 23.00 – 07.00
Helger XX.XX – 09.00-10.00 (beroende på hur länge jag varit uppe)

Motion
Motion är nästan lika viktigt som sömn när det gäller att bli av med overklighetskänslorna. Själv är jag en seriös idrottare och tränar 8 pass i veckan så träningen har alltid funnits där för mig naturligt. Den bästa formen av träning i detta syfte är löpning utomhus i skogen. Overklighetskänslorna är mycket svagare ett en lång skogsrunda. Jag skulle rekommendera att man tränar så ofta man kan eller iaf 3-4 ggr/veckan. Man kan ju variera sin träning också genom att träna på gym två gånger och springa två.

Tid framför dator/TV
Detta är något som förvärrar overklighetskänslorna om det överdrivs. Efter en dag framför datorn så mår många mycket sämre. själv begränsar jag användandet av dator och tv till 2-3 timmar per dag vilket ändå inte är så jätte lite. Motsatsen till användande av dator och tv, dvs. att vara ute är mycket bra för att minska de jobbiga känslorna.

Läsa/plugga
Detta är också något som förvärrar känslorna om man gör det för mycket. Det man ska göra är att försöka sprida ut tiden på alla veckans dagar istället för att sitta 8h med ett arbete kvällen innan det ska lämnas in. Själv går jag ett ganska krävande program på LTH och jag klarar mig bra med 1-2 h per dag. Försök utför mycket praktiskt arbete, detta hjälper till att känna sig mer jordnära.

Droger
Det är viktigt att hålla sig borta från alla psykoaktiva droger, till exempel cannabis och lsd m.m dessa gör allt mycket värre. Alkohol kan man nog dricka utan att det påverkar, det kan nog t.o.m vara bra att supa till det ibland och glömma allt för stunden.

Tankar
Med overklighetskänslorna kommer också en massa tankar. Jag vet inte hur många timmar jag har gått och grubblat och nojjat över olika saker. Det viktigaste att tänka på är att absolut inget kommer att bli bättre eller sämre för att man tänker på det. Det bästa är att bara skita i att grubbla och tänka att om man följer ovanstående råd så blir det sakta men säkert bättre.

Det är bra att ha saker att göra hela tide, det underlättar att ignorera känslorna.

Övrigt
* Overklighetskänslor är inget man kan bli knäpp eller galen av. De bara finns där och är jobbiga, det kan vara skönt att tänka på ibland.

* Försök att komma ut och göra saker ofta, även om det bara handlar om att gå en sväng på stan. Miljöombyte är bra

* Umgås mycket med vänner och var glad och social.”

( https://www.flashback.org/t909466 )

Detta hittade jag på en sida, en killa som har overklighetskänslor och som jag gjort ett försök att hjälpa andra. Tyckte det var lite roligt att jag läste just detta då det är ungefär det som jag själv velat skriva ner.

En annan sak jag försökt med är då allting känns som mekaniskt – det bara händer, allt händer och jag bara är, nånbstans mitt i allt. Då brukar jag ofta bara sitta och låta allting hände, säger inte så mycket utan bara är. Detta har jag försökt brja kämpa emot, när jag känner att det blir så försöker jag verkligen koncentrera mig på att prata med folk och att bryta detta mekaniska. Jag vet inte om det kommer att hjälpa men jag hoppas det! Nu måste jag sluta skriva för är otroligt trött och måste försöka plugga lite, Jag har som sagt hoppat av högskolan men pluggar nu distans på en annan högskola, vilket gör att jag kan känna mig friare och gladare då jag kan besöka min hemstad hur ofta jag vill.

Yay!

Ha en mysig dag mina vänner <3

YouTube Preview Image

2 kommentarer

  1. Comment by LJ on 13 april 2012 23:13

    Vilket bra inlägg, klokt, insiktsfullt och hoppfullt. Försöker själv hålla mig till de tipsen även om det inte alltid är helt lätt. Men att försöka vara snäll mot sig själv och inse att man gör så gott man kan under de ofta ganska hemska omständigheterna man lever under.

    Här är en länk till en tråd på dpselfhelp med lite liknande men mer utförligare tips. Skadar aldrig att läsa :) http://www.dpselfhelp.com/forum/index.php?/topic/20892-the-holy-grail-of-curing-dpdr/ Den här är låång men ändå läsvärd http://www.dpselfhelp.com/forum/index.php?/topic/18932-feeling-90-better-after-4-years-heres-how/ Och den sista :) http://www.dpselfhelp.com/forum/index.php?/topic/28425-recoveryguide-updated-22nd-of-nov-2011/ Tycker det kan vara skönt att läsa positiva texter av personer som kommit över dessa känslor. Men samtidigt är det ju viktigt att inte grotta ner sig, då är man ju fast i ältandet igen.

    Tack i alla fall för en bra blogg och stor kram!

  2. Comment by Dp on 27 april 2012 6:18

    Här kan ni ladda ner en självhjälpsvideo om depersonalisation http://thepiratebay.se/search/depersonalization/0/99/0

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lämna en kommentar


Depersonalisation is proudly powered by WordPress and themed by Mukka-mu

Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu